Till dig som är lärare – Avsnitt 5, säsong 3

Vill du arbeta med Estrids Bokklubb i din klass? Här får du några tips på hur ni kan behandla programmet.

i femte avsnittet av Estrids Bokklubb säsong 3 är Sanna Sofia Vuori gäst. Sanna har nyligen debuterat som barnboksförfattare med bilderboken "Ägget", men när det kommer till barnkultur är Sanna en veteran. Hon har länge sysslat med barnteater, ordkonst och cirkus för barn. Dessutom är hon hjärnan bakom Estrids Bokklubb!

Illustration av Linda Bondestam ur "Ägget" 

 

Förslag på diskussion och aktiviteter i klass:

  • I början av boken "Ägget" finns beskrivningar av huvudpersonerna. Alla presentationerna börjar med att berätta vad karaktärerna älskar och slutar med en beskrivning av vad karaktärerna inte älskar. Intervjua varandra parvis. Skriv eller berätta om kompisen enligt samma modell som i boken: "Min kompis Maud älskar att spionera på alla ... Maud älskar inte att gå fram och hälsa."
  • I boken "Ägget" hittar Brie, Maud och Lu ett ägg. Tänk er att ni hittar ett ägg på gården. Vad finns i ägget? När kommer det att kläckas? Skriv en berättelse! Läraren kan gärna ha med ett prydnadsägg som eleverna kan känna på.
  • Milo frågar Sanna vad hon skulle jobba med om hon inte jobbade med teater och skrev böcker. Sanna säger att hon vid sidan om sitt jobb skulle vilja ha ett jobb med väldigt tydliga regler och där saker måste göras på ett visst sätt. Varför tror ni att hon vill ha ett sådant jobb? Vad är fördelen med att göra uppgifter där man själv får hitta på vad och hur man vill göra? Vad är fördelen med att göra uppgifter med tydliga regler? Behöver ni få göra båda för att må bra?
  • Boken “Ägget" handlar om olika familjer. Vilken av familjerna i boken liknar mest din familj? Varför? Vem hör till din familj? Rita en bild och beskriv din familj.
  • Sanna berättar att hon är en författare helt utan rutiner, och att hon inte kan planera en bok på förhand utan den växer fram medan hon jobbar. Hur gör ni då ni skriver berättelser? Planerar ni hela berättelsen innan ni börjar skriva eller låter ni berättelsen leva sitt eget liv? Tycker alla om att jobba på samma sätt?
igår kl. 23:17

Till dig som är lärare – Avsnitt 4, säsong 3

Vill du arbeta med Estrids Bokklubb i din klass? Här får du några tips på hur ni kan behandla programmet.

i fjärde avsnittet av Estrids Bokklubb säsong 3 är Eva Frantz gäst. Eva har nyligen debuterar som barnboksförfattare med kapitelboken "Hallonbacken".

Förslag på diskussion och aktiviteter i klass:

  • Evas bok "Hallonbacken" är en rysare, alltså en skrämmande och spännande bok. Gillar ni rysare? Varför / varför inte? Hurdan är en bra rysare? Vad är skrämmande? Tycker alla lika?
  • Titta på pärmbilden. Föreställ dig att du är barnet på bilden. Vad kan du se? Vad kan du höra? Vilka lukter känner du? Vad känner du? Vad kommer att hända? Skriv en dikt. Börja raderna så här: Jag kunde höra ... / Jag kunde känna ... / Jag kunde se ... / Det luktade ... / Då plötsligt ...
  • Skriv en egen rysare. Den ska innehålla en korridor, en stängd dörr, fotsteg, kyla och ett mystiskt barn.
  • Milo och Eva pratar om att Evas bok utspelar sig i en annan tid, nämligen början av 1900-talet. Vad hände i Finland (och världen) under den tiden? Ta reda på! Ni kan dela in er i grupper och försöka ta reda på olika saker, t.ex. hur människor var klädda, hurdana byggnader som byggdes, vilka uppfinningar som gjordes, sport under den tiden, vilka problem som fanns i samhället, hur människor levde, vem som bestämde i Finland och i världen.
  • Välj ett utdrag ur "Hallonbacken". Fundera på vad i texten som gör att du förstår att den inte utspelas i modern tid. Skriv om utdraget som om det skulle hända i dag.
11.10.2018 kl. 00:30

Till dig som är lärare – Avsnitt 3, säsong 3

Vill du arbeta med Estrids Bokklubb i din klass? Här får du några tips på hur ni kan behandla programmet.

Pija Lindebaum är gäst i tredje avsnittet i säsong 3. Pija är författare och illustratör, och gör bilderböcker där hon både skriver texten och illustrerar. Pija är en av de mest populära bilderboksskaparna på svenska just nu.

Illustration av Pija Lindenbaum ur "Doris drar"

 

Förslag på diskussion och aktiviteter i klass:

  • I avsnittet används en del svåra ord. Ta reda på, eller diskutera, vad följande ord betyder: frimodig, spontan, eftertänksam, angeläget, bagatell, frigöra sig, demonstrera, missnöje, lärdom, samhället. Ni kan titta på avsnittet och fundera på om ni förstår vad orden betyder utgående från sammanhanget.
  • I Pija Lindebaums bok “Doris drar” växer Doris hår när hon blir arg. Kommer ni på andra berättelser, sagor eller filmer som handlar om hår, eller där håret är viktigt på något sätt? Hitta på en egen berättelse där håret spelar en viktig roll.
  • Bokpratarbarnen undrar om Pija känner något barn som rymt på riktigt, så som Doris gör i boken. Har ni rymt, eller känner ni något barn som rymt? Vad var orsaken? Varför rymmer Doris? Varför är det vanligt att barn rymmer, tror ni? Är det för att man vill bort från platsen man befinner sig på eller för att något roligt händer någon annanstans? Eller en kombination av båda? Tror ni att Doris verkligen vill rymma på riktigt?
  • I boken “Doris drar” förvandlas soptunnorna till palats i Doris fantasi. Välj en tråkig bild, till exempel ur en dagstidning. Rita av bilden, men gör en ny, spännande version. Fundera på vilka saker i bilden du kan ändra så att bilden får en ny betydelse. Försök ändå hålla kvar samma komposition, alltså bildens upplägg.
  • Estrid berättar att hon vill göra egna, nya bilder till en bok. Det här kan ni göra i klassen. Ta en av Pijas böcker (eller en annan bok) som ni inte ännu läst. Läraren läser upp en bit av texten utan att visa bilden. Eleverna ritar en bild som passar texten. Jämför era bilder, och titta till slut också på den bild som finns i boken. Det finns många olika sätt att tolka en och samma text!
26.09.2018 kl. 15:46

Till dig som är lärare – Avsnitt 2, säsong 3

Vill du arbeta med Estrids Bokklubb i din klass? Här får du några tips på hur ni kan behandla programmet.

Ted Forsström och Kaj Korkea-aho är gäster i andra avsnittet i säsong 3. Kaj är författare, och har skrivit flera böcker för vuxna. Ted jobbar vanligtvis på radio. Tillsammans har de gjort bland annat podd, teater och böcker. Deras första böcker för en yngre målgrupp är böckerna i serien ZOO. Böckerna passar för barn och unga i åldern 11-15.

Observera att böckerna innehåller en del “under bältet"-humor ifall ni jobbar med böckerna i klass.

Illustration av Pentti Otsamo, ur "ZOO – Virala genier"

Bilden är tagen från facebook.com/pleppotoy

 

Förslag på diskussion och aktiviteter i klass:

  • Titta på pärmarna till böckerna i serien ZOO. Vad berättar pärmarna om böckerna? Vilken stämning verkar böckerna ha, baserat på pärmarna? Vad tycker du om bilderna?
  • Böckerna är uppbyggda som en mejlkonversation mellan huvudpersonen Atlas och hans kompis Elliot, som bor i Australien. Vi får läsa Atlas mejl, men inte Elliots svar. Välj ett kapitel ur den bok du läser. Vad tror du Elliot svarar? Skriv ett svar.
  • I Teds och Kajs böcker om Atlas finns många Topp 3-listor, t.ex. “Topp 3: Dåligt genomtänkta idéer”, “Topp 3: Dagar man vill glömma”, “Topp 3: Saker som i allmänhet är värdelösa när det verkligen gäller” och “Topp 3: Giftigaste sakerna”. Hitta på en egen Topp 3-lista. Be en kompis göra en egen lista med samma rubrik. Jämför era listor.
  • I avsnittet säger Ted att det finns olika slags författare, på samma sätt som det finns olika chaufförer. Både en Formel 1-chaufför och en skräpbilschaufför är chaufförer, även om de är det på lite olika sätt. Vad menar han med det? Och vad menar han när han säger att Kaj är Formel 1-chauffören i deras fall? Hitta på liknande jämförelser!
  • Milo pratar med Ted och Kaj om vad som är roligt, och Kaj säger att det är viktigt att minnas att något man själv tycker att är roligt inte nödvändigtvis är det för andra. Vad tycker du att är roligt? Finns det sådant du tycker att är roligt som du vet att inte andra tycker att är kul? Händer det att andra skämtar om sådant som gör dig arg eller ledsen? Tycker alla i klassen att samma saker är roliga? Vilka gränser finns kring vad man får skämta om? Diskutera!
12.09.2018 kl. 00:29

Till dig som är lärare – Avsnitt 1, säsong 3

Vill du arbeta med Estrids Bokklubb i din klass? Här får du några tips på hur ni kan behandla programmet.

Sanna Mander är gäst i säsongens första avsnitt. Sanna är illustratör och grafiker. Hon har också skrivit boken “Nyckelknipan”, som hon också illustrerat. För boken fick Sanna Finlandia-priset för barn-och ungdomslitteratur 2017. Sanna är en av Finlands mest populära grafiker. Som grafiker gör hon allt från reklam till förpackningar.

Illustration av Sanna Mander, ur "Nyckelknipan"

Förslag på diskussion och aktiviteter i klass:

  • “Nyckelknipan” utspelar sig i ett höghus. Sanna berättar för Estrid att hon ville skriva om ett höghus, eftersom hon själv alltid bott i höghus och ofta tänker på hur kul det skulle vara att öppna dörrarna till grannarna och kika in. Hur bor ni? Känner ni era grannar? Tror ni man känner grannarna bättre om man bor i höghus eller om man bor i villaområde eller radhus? Motivera!
  • Sannas bok “Nyckelknipan” handlar om en försvunnen nyckel. Föreställ dig att du hittar en nyckel i en låda på en vind. Du vet inte vart nyckeln går, men du blir genast nyfiken. Skriv en text som handlar om hur du tar reda på vart nyckeln går och vad som händer när du använder nyckeln.
  • Namnet “Nyckelknipan” är en ordlek. Varför heter boken så? Vilka ord är namnet en kombination av? Hittar ni på liknande ord?
  • Sannas bok “Prinsessmålarboken” gjorde hon när hennes dotter fick glasögon och undrade om prinsessor kan ha glasögon. Sanna ville visa att prinsessor kan se ut på alla möjliga sätt, och i boken finns t.ex. skejtande prinsessa, rymdprinsessa och riddarprinsessa. En hurdan prinsessa är du? Rita! Observera att i Sannas bok finns också pojkprinsessor!
  • I avsnittet berättar Sanna att hon gjort grafik för en mängd olika saker, t.ex. förpackningar och skivomslag. Titta på olika förpackningar. Vilka tycker ni om? Vilka tycker ni mindre bra om? Gör en egen förpackningsdesign. Fundera på vad det är för produkt i förpackningen. Hurdana färger, bilder och text passar produkten? Tänk på att förpackningen ska vara lockande och uppmuntra människor att köpa produkten.
29.08.2018 kl. 15:10

Vinnare av BOKPAKETET!

Vi har dragit lott om bokpaketet, som ges till en klass, och lotten föll på tvåorna i Övermalax skola. Grattis till er! 

Här är bidraget från tvåorna i Övermalax:


Tack för en superbra videoserie och goda skrivtips! Tvåorna i Övermalax skola är ivriga skribenter och har den här veckan bekantat sig med Malin Kivelä. Inspirerade av det skrivtips ni gav i anslutning till programmet har eleverna skrivit efterlysningar. Här är några av elevtexterna:

01.02.2018 kl. 23:22

Katarinas skrivtips del 8

I den här säsongen av Estrids Bokklubb ger läsambassadör, modersmålslärare och författare Katarina von Numers-Ekman skrivtips kopplat till varje avsnitt. I den här videon ger hon ett tips inspirerat av Malin Kiveläs bok "Den ofantliga Rosabel". Bokpratarbarnen Alva och Lennon testar!

Vill du också testa? Skriv en text om en häst och dela med dig av din berättelse som kommentar här på bloggen. Bland alla som deltar lottar vi ut boken "Den ofantliga Rosabel". Det går också bra att delta via mejl! 

Jobbar ni med Estrids Bokklubb i skolan? Bland alla skolklasser som deltar med berättelser, skrivövningar och illustrationer lottar vi i slutet av säsongen ut bokpaket. Skicka era bidrag till fantaskopfilms@gmail.com

18.12.2017 kl. 09:35

Lärare, se hit!

LÄRARE!

Det här fantastiska bokpaketet, med böcker av alla säsongens gäster,har ni chans att vinna genom att skicka in texter, illustrationer, recensioner, boktips eller annat som hör ihop med Estrids Bokklubb! Skicka till fantaskopfilms@gmail.com innan 31.1 så är ni med i utlottningen! Hör av er per mejl om ni behöver en postadress för era alster.

16.12.2017 kl. 23:23

Till dig som är lärare – Avsnitt 8, säsong 2

Vill du arbeta med Estrids Bokklubb i din klass? Här får du några tips på hur ni kan behandla programmet.

Malin Kivelä är gäst i säsongens sista avsnitt. Malin är författare och skriver böcker och pjäser för både barn och vuxna. Boken "Den förträfflige Herr Glad" har blivit animerad film och teater. Teater har även boken "Bröderna Pixon och TV:ns hemtrevliga sken" blivit. Malins senaste barnbok, "Den ofantliga Rosabell" kom ut hösten 2017.

Bild från ibbyfinland.wordpress.com

Förslag på diskussion och aktiviteter i klass:

  • Malins nyaste bok "Den ofantliga Rosabell" handlar om den tjocka ponnyn Rosabell. Hon blir mobbad av de andra hästarna i stallet för att hon inte är lika snabb och stilig som dem. Vad är mobbning? Varför mobbar man? Hur känns det att bli mobbad? Vad ska man göra om man blir mobbad? Vad skulle ni ge Rosabell för tips? Om ni har möjlighet så läs boken så får ni veta hur Rosabell löser det!
  • Rosabell drömmer om att hon är en häst som alla beundrar. Milo och Malin pratar också om ifall det är viktigt att vara världsbäst på något. Hur tänker ni om saken? Är det viktigt att vara jättebra på något? Vad skulle ni helst vilja vara världsbäst på? Rita en bild och skriv en berättelse där du är världsmästare. Du kan vara bäst i världen på vad som helst! Vad väljer du och varför? 
  • Malins bok "Den förträfflige herr Glad" handlar om herr Glad som alltid är glad och ser allt från den ljusa sidan. Han träffar fröken Citron, som alltid är sur. Är det lättare att vara glad eller sur? Varför kan det ibland vara svårt att vara glad? Fundera tillsammans på vad som gör er glada och vad som gör er sura. Tycker alla lika?
  • Inspirerade av herr Glad och fröken Citron kan ni göra gemensamma collage om känslor. Använd tre stora papper. Högst upp på det ena skriver ni GLAD, på det andra skriver ni LEDSEN och på det tredje skriver ni ARG. Använd färgpennor, kritor och om ni vill tidningar, reklamblad och olikfärgade papper att klippa ur. Rita, skriv, klipp och klistra sådant som gör er glada, ledsna och arga. Tänk på vilka färger och symboler ni använder för de olika känslorna. Jämför sedan collagen med varandra. Hur skiljer de sig från varandra?
  • Bokpratarbarnen testar att leva som bröderna Pixon ur Malins bok "Bröderna Pixon och TV:ns hemtrevliga sken", det vill säga titta på tv och äta godis. Hur tycker ni att de verkar må? Hur mår man om man bara sitter inne och äter godis och ser på tv? Varför är det viktigt att vara ute, röra på sig och äta hälsosamt? Vad annat behöver man för att må bra? Lever ni hälsosamma liv eller är ni mer som bröderna Pixon? Finns det något ni kunde göra för att leva hälsosammare?
05.12.2017 kl. 19:20

Katarinas skrivtips del 7

I den här säsongen av Estrids Bokklubb ger läsambassadör, modersmålslärare och författare Katarina von Numers-Ekman skrivtips kopplat till varje avsnitt. I den här videon ger hon ett tips utgående från Martin Widmarks bok "Modemysteriet". Bokpratarbarnen Idun och Lovis, samt lillasyster Edda, testar!

Vill du också testa? Skriv en text om klädesplagget du har på dig och dela med dig av din berättelse som kommentar här på bloggen. Bland alla som deltar lottar vi ut boken "Modemysteriet". Det går också bra att delta via mejl! 

Jobbar ni med Estrids Bokklubb i skolan? Bland alla skolklasser som deltar med berättelser, skrivövningar och illustrationer lottar vi i slutet av säsongen ut bokpaket. Skicka era bidrag till fantaskopfilms@gmail.com

03.12.2017 kl. 00:18

Till dig som är lärare – Avsnitt 7, säsong 2

Vill du arbeta med Estrids Bokklubb i din klass? Här får du några tips på hur ni kan behandla programmet.

Martin Widmark är gäst i säsongens sjunde avsnitt. Martin är en av Sveriges mest populära barnboksförfattare. Han har skrivit massvis av böcker, de allra populäraste är serien om LasseMajas detektivbyrå.

Illustration: Helena Willis, bild härifrån

 

Förslag på diskussion och aktiviteter i klass:

  • Martin och Estrid pratar om att pojkar läser mindre än flickor. Är det sant, tror ni? Varför är det så, i så fall? Martin säger att det är på författarnas ansvar och att de borde skriva böcker som pojkar vill läsa. Läser pojkar och flickor olika slags böcker? Hurdana böcker passar alla? Hurdana böcker tycker ni att saknas?
  • Martins böcker om LasseMajas detektivbyrå handlar om två klasskompisar som har en detektivbyrå tilsammans. Vad gör en detektiv? Tycker du att det skulle vara roligt att vara detektiv? Varför/ varför inte? Skulle du vilja ha en detektivbyrå?  Vad skulle den heta? Skriv en berättelse om din detektivbyrå, eller om en dag som detektiv. Vilka uppdrag får du? Kan du lösa dem? Hur gör du?
  • Gör ett deckaruppdrag tillsammans. Dela in er i grupper, eller jobba enskilt. Alla grupper (eller var och en) får tre lappar. På den ena skriver ni en person (t.ex. en polis, en bebis, ett fotbollsproffs). På den andra en plats (t.ex. i varuhuset, bakom en parkbänk, hemma hos en gammal tant). På den tredje skriver ni ett föremål (t.ex. en nyckel, en cykelpump, ett paraply). Lägg alla lappar i tre burkar. Varje grupp (eller elev) får nu dra en lapp ur varje. De lappar ni fått beskriver ett brott. Personen är förövraren, alltså den som begått brottet, platsen där brottet skett och föremålet spelar en viktig roll vid brottet. HItta på vilket brott som skett och skriv en berättelse om hur er detektivbyrå löser brottet. 
  • Utgående från uppgiften ovan, eller som en helt fri uppgift, kan ni rita misstänkta personer. Rita varsin person på ett papper. Kom ihåg att använda många detaljer, som mönstrade kläder, huvudbonader, glasögon, mustascher och dylikt. Häng sedan upp alla misstänkta personer bredvid varandra. Nu kan ni i tur och ordning beskriva en av de misstänkta. Kommer de andra i klassen på vem du beskriver?
  • Bokpratarbarnen klär ut sig till misstänkta personer. Det här kan ni också göra i klassen. Ni behöver en låda med kläder och accessoarer. Varje elev får ta tre plagg/ accessoarer var. Efter att ni klätt ut er leker ni Heta stolen. Leken går ut på att en av de utklädda, misstänkta personerna sätter sig på en stol. De andra får ställa frågor, t.ex. Vad tycker du om att äta?, Vad jobbar du med?, Vad tycker du om att göra på din fritid?. Den som sitter i stolen svarar som om hen var den hen är utklädd till. Efter att ni gjort övningen kan ni skriva dagboksutdrag där ni är de misstänkta personerna.
22.11.2017 kl. 23:01

Katarinas skrivtips del 6

I den här säsongen av Estrids Bokklubb ger läsambassadör, modersmålslärare och författare Katarina von Numers-Ekman skrivtips kopplat till varje avsnitt. I den här videon ger hon ett tips utgående från Maija Hurmes bok Under täcket". Bokpratarbarnet Vidar testar!

Vill du också testa? Skriv en text om en akvariefisk som släpps ut i havet och dela med dig av din berättelse som kommentar här på bloggen. Bland alla som deltar lottar vi ut boken "Rassel, prassel, promenad" av Hanna Lundström och Maija Hurme. Det går också bra att delta via mejl! 

Jobbar ni med Estrids Bokklubb i skolan? Bland alla skolklasser som deltar med berättelser, skrivövningar och illustrationer lottar vi i slutet av säsongen ut bokpaket. Skicka era bidrag till fantaskopfilms@gmail.com

17.11.2017 kl. 19:07

Till dig som är lärare – Avsnitt 6, säsong 2

Vill du arbeta med Estrids Bokklubb i din klass? Här får du några tips på hur ni kan behandla programmet.

Maija Hurme är gäst i säsongens sjätte avsnitt. Maija är illustratör och grafisk formgivare. Maijas illustrationer är ofta gjorda med en kombination av penna och akvarellfärg, och mycket inspiration från naturen.

Illustration av Maija Hurme ur "Rassel, prassel, puss"

Förslag på diskussion och aktiviteter i klass:

  • Maija och Milo diskuterar olika stilar då man ritar, och hur de påverkar känslan i bilden. Titta på illusttrationer i bilderböcker. Hur påverkar stilen de är gjorda på bilden? Kan ni utläsa om boken är tänkt för äldre eller yngre barn genom att titta på stilen i bilderna? Vad är det som skiljer dem åt? Testa att rita samma bild, t.ex. en hund som tuggar på ett ben, för olika målgrupper och olika slags böcker. Gör en bild för riktigt små barn, en till en faktabok, en till en humoristisk bok och en skräckhistoria. På vilka sätt skiljer sig bilderna åt? Vad använder du för knep för att göra bilderna olika.
  • Maija Hurmes och Anssi Hurmes bok "Fladdermuspojken" handlar om en pojke som i hemlighet är en superhjälte. Som inspiration för illustrationerna har Maija använt serietidningar. Vilka element från serietidningar hittar ni i bilderna? Bilderna berättar mycket som texten inte säger. Titta t.ex. på sidan där Fladdermuspojken blir satt i fängelse. Vad är det som egentligen händer? Vilken roll spelar bilderna här?
  • Maija har illustrerat flera poesiböcker. Att illustera dikter är lite annorlunda än att illustrera en berättelse, eftersom dikten ofta innehåller mindre information och mer känsla. Testa själv! Välj en dikt som du tycker om och gör en illustration till den. Hur kan du fånga diktens känsla i bilden? Vill du göra det svårare kan du också fundera på utformningen av din illustration så att du placerar in dikten som en del av illustrationen.
  • Maija är väldigt duktig på att illustrera naturbilder. De är verkligehetstrogna samtidigt som de är sagolika. På någon bild gungar en nyckelpiga från en blomstam och på en annan ligger en larv och läser på ett blad. Gå ut i naturen och plocka växter, kvistar, blad och stenar. Titta nog på dina naturföremål. Vilka färger ser du? Måla av dem så verklighetstroget du kan. Fundera sedan vem som skulle kunna bo i ditt naturlandskap. Kanske någon liten insekt eller en fantasifigur? Var kan någon gömma sig? Var kunde det vara mysigt att ligga? Rita in små figurer bland dina naturföremål. 
  • Bokpratarbarnen målar ett fantasilandskap med vattenfärger. Det är roligt att måla ett landskap tillsammans! Inspirerad av Maijas bok "Under täcket" kan ni också måla undervattensbilder. Det är ett utmärkt tema ifall man vill öva sig på att måla med akvarellfärg, eller vattenfärg. Om det känns svårt att göra detaljer i bilden kan ni först rita dem med vaxkrita. Den löser inte upp sig av vattenfärgen. Ni kan också skriva berättelser till era färdiga bilder. Vad händer egentligen under vattenytan? Vem bor där? Vad kan man hitta? Ett rubrikförslag till berättelsen är "Under ytan".
08.11.2017 kl. 16:36

Katarinas skrivtips del 5

I den här säsongen av Estrids Bokklubb ger läsambassadör, modersmålslärare och författare Katarina von Numers-Ekman skrivtips kopplat till varje avsnitt. I den här videon ger hon ett tips utgående från Minna Lindebergs bok "Vildare, värre, Smilodon". Bokpratarbarnet Josef testar!

Vill du också testa? Skriv en text under bordet och dela med dig av din berättelse som kommentar här på bloggen. Bland alla som deltar lottar vi ut boken "Snön över Azharia". Det går också bra att delta via mejl! 

Jobbar ni med Estrids Bokklubb i skolan? Bland alla skolklasser som deltar med berättelser, skrivövningar och illustrationer lottar vi i slutet av säsongen ut bokpaket. Skicka era bidrag till fantaskopfilms@gmail.com

03.11.2017 kl. 16:45

Till dig som är lärare – Avsnitt 5, säsong 2

Vill du arbeta med Estrids Bokklubb i din klass? Här får du några tips på hur ni kan behandla programmet.

I säsongens femte avsnitt är Minna Lindeberg gäst i bokshowen. Minna är författare och skriver ofta om stark vänskap, barn som inte riktigt passar in och om stora känslor som besvikelse, ilska och kärlek.

Illustration av Jenny Lucander ur "Vildare, värre, Smilodon"

Förslag på diskussion och aktiviteter i klass:

  • Djuret Smilodon, som förekommer i Minnas bok "Vildare, värre, Smilodon" har funnits på riktigt. Det är ett urtidsdjur. Kommer ni på andra urtidsdjur? T.ex. mammutar och dinosaurier är djur som funnits förut men inte finns längre. Hur kan vi känna till dessa djur? Välj ett urtidsdjur och ta reda på mer om det! Hur stora var Smilodon-djuren? Var levde mammutarna? Vad åt dinosaurierna? Arbeta i grupp och presentera det ni fått reda på för klassen.
  • I boken "Vildare, värre, Smilodon" bestämmer Annok att hon inte vill leka med de andra barnen på dagis. Hon vill leka ensam med Karin Berglund, under bordet. Vem bestämmer i skolan? Får man bestämma själv vem man leker med? Alltid? Hur gör man om man vill leka ensam eller bara med en? Hur gör man om man inte får vara med? Vad får man bestämma själv? Vad får man inte bestämma själv?
  • När Annok blir tillsagd blir hon så arg att en spegel går sönder och hon blir utslängd på gården. I Minnas bok "Lo. Fridlyst" finns också ett barn (eller ett lodjur) som har svårt att styra över sina känslor. Har du varit så arg att du inte kunnat regera över dina känslor? Varför? Hur känns det då? Rita en silhuett av en människa, eller lägg er på stora papper och rita av varandra. Färglägg var i kroppen det känns när man är arg, glad, ledsen, rädd, pigg, trött, ensam, kär. Vilka färger beskriver känslan?
  • Bokpratarbarnen frågar hur gammal Minna är, och hon svarar på ett lite konstigt sätt. Varför gör hon det tror ni? Kan man fråga vad som helst av andra? Finns det frågor som kan vara jobbiga att svara på? Vad skulle du inte vilja svara på?
  • Flera av Minnas böcker, t.ex. "Snön över Azharia" och "Allan och Udo" handlar om stark vänskap, om kärlek. Att tycka om någon jättemycket kan vara otroligt skönt, men också otroligt jobbigt. Det är lätt att bli sårad och att missförstå varandra. Har du tyckt jättemycket om en vän, eller kanske varit kär i någon? Skriv två dikter. En om lycklig kärlek och en om olycklig kärlek. Jämför dikterna. Vilka ord använder du för att få fram känslorna?
  • Bokpratarbarnen skriver ett brev till Annok Sarri i "Vildare, värre, Smilodon". Hon har flyttat till Utsjoki. Ta reda på var Utsjoki är! Vad skulle du vilja fråga av Annok? Skriv ett brev, eller skriv ett brev till någon annan. Kanske någon du inte sett på länge och längtar efter. Ta reda på adressen. Gå till posten, köp ett kuvert och ett frimärke och skicka brevet. Förut skrev människor ofta brev till varann. Nuförtiden mejlar man mest, eller pratar via sociala medier. Tänk vad roligt att få ett riktigt brev på posten!
25.10.2017 kl. 14:33
Välkommen till Estrids Bokklubbsblogg! 
Estrids Bokklubb är en videoserie om barnböcker, barnboksförfattare och barnboksillustratörer. I serien läser 12-åriga Estrid och 11-åriga Milo böcker och intervjuar författarna och illustratörerna. Dessutom diskuterar också andra barn författarnas och illustratörernas böcker. Seriens tredje säsong sänds varannan måndag fr.o.m. 3.9.2018. 
 
Vill du dela med dig av boktips, skrivtips, texter du skrivit eller illustrationer du gjort? Du får gärna posta ditt bidrag som kommentar eller mejla det till fantaskopfilms@gmail.com
Bland alla som bidrar lottar vi ut barnböcker och bokpaket.
 
Projektet är producerat av Fantaskop Films .
 
Projektet understöds av Svenska Kulturfonden.
 
Idé & Regi: Sanna Sofia Vuori
Manus: Sanna Sofia Vuori & Ida-Lina Nyholm
Producent: Hanna Lämsä
Film & Ljud: Timo Kari, Nina Nordström & Reetta Saarikoski
Klipp: Timo Kari, Reetta Saarikoski & Catariina Salo
Orginalmusik: Petri Winckel
Pedagogiskt material & bloggansvarig: Ida-Lina Nyholm
 
#estridsbokklubb
 
 

Kategorier

Senaste kommentarer

Oktober 2018

Till dig som är lärare – Avsnitt 5, säsong 3Till dig som är lärare – Avsnitt 4, säsong 3

September 2018

Till dig som är lärare – Avsnitt 3, säsong 3 Till dig som är lärare – Avsnitt 2, säsong 3

Augusti 2018

Till dig som är lärare – Avsnitt 1, säsong 3

Februari 2018

Vinnare av BOKPAKETET!

December 2017

Katarinas skrivtips del 8Lärare, se hit!Till dig som är lärare – Avsnitt 8, säsong 2Katarinas skrivtips del 7

November 2017

Till dig som är lärare – Avsnitt 7, säsong 2Katarinas skrivtips del 6Till dig som är lärare – Avsnitt 6, säsong 2Katarinas skrivtips del 5

Oktober 2017

Till dig som är lärare – Avsnitt 5, säsong 2Katarinas skrivtips del 4Till dig som är lärare – Avsnitt 4, säsong 2Katarinas skrivtips del 3

September 2017

Till dig som är lärare – Avsnitt 3, säsong 2Estrids bokklubb ger läsglädje i klassenKatarinas skrivtips del 2Till dig som är lärare – Avsnitt 2, säsong 2Katarinas skrivtips del 1

Augusti 2017

Till dig som är lärare – Avsnitt 1, säsong 2

December 2016

Lenas uppgift till EstridTill dig som är lärare – Avsnitt 8Ulfs uppgift till Estrid

November 2016

Till dig som är lärare – Avsnitt 7Jennys uppgift till EstridTill dig som är lärare – Avsnitt 6Malins uppgift till Estrid

Oktober 2016

Till dig som är lärare – Avsnitt 5Annikas uppgift till EstridTill dig som är lärare – Avsnitt 4Stinas uppgift till Estrid

September 2016

Till dig som är lärare – Avsnitt 3Henrikas uppgift till EstridTill dig som är lärare – Avsnitt 2Lindas uppgift till EstridTill dig som är lärare - Avsnitt 1