Lenas uppgift till Estrid

I varje avsnitt av Estrids Bokklubb får Estrid tips av gästen på hur hon kan komma vidare i berättelsen hon själv håller på och skriver. I det sista avsnittet hjälper Lena Frölander-Ulf Estrid att göra en pärm till hennes berättelse. De funderar också på hur man hittar på vad en berättelse ska heta.

Illustration av Lena Frölander-Ulf, ur "Jag, Fidel och skogen"

Hurdana namn på berättelser gillar du? Hitta på ett namn till en berättelse du gärna skulle vilja läsa! Du kan antingen kommentera det här inlägget eller skicka ditt bidrag per mejl till fantaskopfilms@gmail.com

Bland alla som deltar lottar vi ut Lena Frölander-Ulfs bok "Jag, Fidel och skogen". Dragning av vinnare sker 20.12. I slutet av säsongen lottar vi dessutom ut bokpaket till skolklasser som deltar med berättelser.

 

Publicerad 15.12.2016 kl. 16:02

Till dig som är lärare – Avsnitt 8

Vill du arbeta med Estrids Bokklubb i din klass? Här får du några tips på hur ni kan behandla programmet.

Lena Frölander-Ulf är illustratör och författare. I flera av böckerna använder hon sig av en speciell teknik, som kallas skrapteknik. Med tekniken skrapar hon fram det vita i bilden ur en svart bakgrund, vilket innebär att hennes bilder blir väldigt mörka. Lenas senaste bok, ”Jag, Fidel och skogen”, har hon både skrivit och illustrerat. Den kom ut våren 2016 och blev nominerad till Finlandia junior-priset.

Illustration av Lena Frölander-Ulf, ur "Jag, Fidel och skogen​"

Förslag på diskussion och aktiviteter i klass:

  • Estrid och Lena diskuterar skillnaden mellan att illustrera texter man skrivit själv och texter som någon annan skrivit. Ni kan testa skillnaden i klassen. Eleverna gör först en bild till en text de själva skrivit och sedan en bild till en text som en kompis skrivit. Hur kändes det att illustrera de olika texterna? Vilken text var svårare att illustrera? Vilken var roligare att illustrera? Varför? Fundera också på hur det känns när någon annan illustrerar ens text. Är det roligt eller känns det jobbigt? Vilka problem kan uppstå? Kan man lära sig något nytt om sin egen text när någon annan illustrerar den?
  • I några av Lenas böcker har hon använt en teknik som kallas skrapteknik. Den gör bilderna väldigt mörka. Titta gärna i antingen ”Mörkerboken” eller ”Jag, Fidel och skogen” om ni har möjlighet. Det är ganska ovanligt med mörka bilder i böcker för barn. Hur upplever eleverna bilderna? Är de skrämmande, vackra, roliga eller dystra? Varför tror ni att det är så ovanligt med riktigt mörka bilder i barnböcker?
  • Skrapkartong är ett ganska dyrt material, som kan köpas i välsorterade konstbutiker. Ni kan få en liknande effekt genom att först färglägga ett papper med färgpennor eller kritor (använd ej smuliga, oljiga vaxkritor för detta moment). Ni kan färglägga pappret med vilka färger som helst. Måla sedan över hela pappret med en mjuk och oljig svart krita. Ni kan nu skrapa fram bilder i den svarta ytan, t.ex. med hjälp av en sticka eller en ovässad blyerts- eller färgpennna. När ni skrapar bort den svarta ytan kommer färgen som finns under fram, och effekten påminner om Lenas bilder.
  • Lena gör en pärm till Estrids egen bok. Titta på olika pärmar till barnböcker. Vad finns på pärmen? Där finns ofta en bild som berör bokens innehåll, bokens titel, författarens och illustratörens namn samt förlagets namn. Vad berättar pärmen om bokens innehåll? Vilken betydelse har pärmen för huruvida man vill läsa boken? Om ni skrivit egna berättelser i klassen kan ni gärna göra egna pärmar till dem, eller en gemensam för alla texter som producerats i klassen.
  • I programmet läser Lena för Estrid i mörkret med hjälp av en ficklampa. Det är mysigt och lite spännande att få läsa böcker på det sättet, och det kan ni också göra i klassen. Be alla elever ta med varsin ficklampa, och kanske en filt eller kudde, till skolan. Dra för gardinerna, släck lamporna och hitta varsin mysig plats att läsa på!

 

Publicerad 07.12.2016 kl. 18:18

Ulfs uppgift till Estrid

I varje avsnitt av Estrids Bokklubb får Estrid tips av gästen på hur hon kan komma vidare i berättelsen hon själv håller på och skriver. I det sjunde avsnittet frågar Estrid om Ulf har några tips på hur man kan komma vidare med sin text om man känner att man fastnar. Ulf säger att ett bra sätt är att låtsas att texten inte är så viktig, och att skriva mer på lek, för man kan alltid sudda och skriva om.

Har du några bra tips på hur man kan komma vidare i sin berättelse om man känner att man fastnat? Dela med dig av ditt tips genom att kommentera det här inlägget eller skicka ditt bidrag per mejl till fantaskopfilms@gmail.com

Bland alla som deltar lottar vi ut Ulf Starks och Linda Bondestams bok "Djur som ingen sett utom vi". Dragning av vinnare sker 11.12. I slutet av säsongen lottar vi dessutom ut bokpaket till skolklasser som deltar med berättelser.

 

Publicerad 05.12.2016 kl. 13:59

Till dig som är lärare – Avsnitt 7

Vill du arbeta med Estrids Bokklubb i din klass? Här får du några tips på hur ni kan behandla programmet.

Ulf Stark är en av Sveriges främsta barn- och ungdomsförfattare. Han slog igenom med ”Dårfinkar och dönickar” redan 1984. Boken har också blivit film, precis som flera andra av Ulfs böcker. Ulf har fått flera priser, bland annat Astrid Lindgren-priset 1993 och Augustpriset 1996. Boken "Djur som ingen sett utom vi", som är skriven av Ulf och illustrerad av Linda Bondestam, kom ut hösten 2016 och är nominerad till Augustpriset.

Illustration ur "Systern från havet" av Stina Wirsén

Estrid och Ulf pratar om ganska svåra ämnen i det sjunde avsnittet. Här får du förslag på hur du kan leda diskussioner och göra aktiviteter kring ämnena i klass:

  • I Ulfs bok ”Dårfinkar och dönickar” låtsas huvudpersonen Simone att hon är en pojke när hon börjar i en ny klass. Hon köper kläder som är mer ”pojkaktiga” och härmar pojkar på stan för att lära sig röra sig som en pojke. Fundera tillsammans med eleverna om det finns typiska flick- och pojkkläder. Rör sig pojkar och flickor på olika sätt? Går de olika, sitter de olika? Vad beror det i så fall på tror ni? Ni kan också titta på klädreklam och i leksakskataloger och fundera på hur olika kläder och leksaker riktar sig till olika kön. Finns det problem med att dela in på detta sätt? Finns det fördelar?
  • Läs utdrag ur ”Dårfinkar och dönickar” eller titta på de två första avsnitten i tv-serien. Varför tror ni att Simone väljer att låtsas att hon är en pojke? Är det bara för att lärarinnan säger fel namn eller finns det andra orsaker? Hur tror ni Simone påverkas av flytten och av sin mamma? Hur skulle det kännas att vara Simone?
  • Diskutera genus – alltså de föreställningar och förväntningar samhället har på kvinnor och män – med eleverna. Är flickor och pojkar olika? På vilka sätt? Vad förväntar sig samhället av flickor och vad av pojkar? Hur är det när man är vuxen, är det skillnad på vilka förväntningar samhället har på kvinnor och män? Ni kan göra en enkel övning som inledning. Gör två staplar där den ena har rubriken ”kvinnligt” och den andra ”manligt”. Låt eleverna hitta på ord till de olika staplarna. Be sedan eleverna fundera på vilka av egenskaperna i staplarna som passar in på dem. Det är sällan någon som har egenskaper enbart från den ena stapeln. Fundera också på om det överhuvudtaget finns kvinnor och män som är som de olika staplarna. Vad beror det på att egenskaper upplevs som tillhörande ett visst kön? Uppgiften kan också göras mer styrd i mindre grupper så att varje grupp får tre papper med rubrikerna ”kvinnligt”, ”manligt”, ”både och” och en bunt adjektiv som de ska limma på det papper de anser det höra till. Kom ihåg att diskutera varför eleverna valt som de gjort efteråt. Har alla grupper placerat orden lika? Varför är de placerade som de är? Vad betyder samhällets syn på kvinnligt och manligt för hur kvinnor och män tolkas och behandlas?
  • Ulf pratar också om sin bok ”Systern från havet”, som han gjort tillsammans med Stina Wirsén. Den handlar om finländska krigsbarn, som skickades från Finland till Sverige under andra världskriget. Diskutera med eleverna hur de tror att det kändes för barnen att skickas bort från sina föräldrar till nya familjer. Hur kändes det för föräldrarna som måste skicka bort sina barn? Hur kändes det för de familjer som tog emot krigsbarn? Fundera också på barn och familjer som flyr i dag. Hur känns det att lämna sitt hemland, och kanske sin familj, för att komma till ett alldeles nytt och okänt hem?
  • Svenska Litteratursällskapet har sammanställt en arbetsbok med arkivmaterial från Finland under krigstiden 1939–1945. Den är huvudsakligen tänkt för högstadier, men materialet kan också vara intressant för lärare i grundskolans lägre klasser. Du hittar den som pdf här, eller så kan du beställa den som inbunden bok via denna länk.

 

Publicerad 22.11.2016 kl. 18:33

Jennys uppgift till Estrid

I varje avsnitt av Estrids Bokklubb får Estrid tips av gästen på hur hon kan komma vidare i berättelsen hon själv håller på och skriver. I det sjätte avsnittet ger Jenny ett rittips. Hon säger att Estrid ska fundera på olika karaktärer och på hur de känner sig eller vad de gör. I programmet ritar Jenny en ångerfylld korvhandlare och Estrid ritar en blyg graffitiartist. 

 

Vill du också testa Jennys tips? Rita en kissnödig backhoppare, en avundsjuk fiskhandlare, en förälskad präst, en blyg graffitiartist eller en ångerfylld korvhandlare. Eller har du förslag på andra karaktärer att rita? Skicka din teckning per mejl till fantaskopfilms@gmail.com eller ge förslag på karaktärer som kommentar till detta inlägg.

Bland alla som deltar lottar vi ut Jenny Lucanders och Minna Lindebergs bok "Vildare, värre, Smilodon". Dragning av vinnare sker 27.11. I slutet av säsongen lottar vi dessutom ut bokpaket till skolklasser som deltar med berättelser.

 

Publicerad 16.11.2016 kl. 13:48

Till dig som är lärare – Avsnitt 6

Vill du arbeta med Estrids Bokklubb i din klass? Här får du några tips på hur ni kan behandla programmet.

Jenny Lucander är illustratör och grafiker. Hon gör illustrationer för barnböcker, läromedel, tidningar och reklam. Bilderboken ”Dröm om drakar”, som Jenny illustrerat och Sanna Tahvanainen skrivit, var nominerad till Nordiska rådets pris för barn- och ungdomslitteratur 2016. Hennes nyaste bok ”Vildare, värre, Smilodon”, skriven av Minna Lindeberg, kom ut hösten 2016.

Illustration ur "Dröm om drakar" av Jenny Lucander

Förslag på diskussion och aktiviteter i klass:

  • Estrid och Jenny diskuterar vad de tycker att är svårt att rita. Vad tycker eleverna att är allra svårast att rita? Vad skulle de vilja bli bättre på att rita? Hur gör man för att bli bättre på att rita något man tycker att är svårt?
  • Lyckas ni göra en bild enligt den svåra beställning Jenny en gång fått för en affisch? Rita enskilt eller tillsammans i grupp. Bilden ska innehålla: Ett bibliotek på en äng, en skog och tåg. I biblioteket ska det finnas en teater där någon spelar ett skådespel, en biosalong med besökare som äter popcorn, en verkstad för barn, en datorsal med datorer, en utställningshall med en konstutställning och ett café med gäster. Det ska finnas en orkester som spelar och dansare som dansar på gården. På bibliotekets tak ska det växa växter.
  • I Jennys bilder spelar färgen en stor roll. Titta på olika bilder med eleverna. Det kan vara illustrationer i Jennys och andra illustratörers bilderböcker, men även konstbilder och reklambilder. Hur påverkar färgerna känslan och stämningen i bilden? Vilka färger uppfattar eleverna som glada? Vilka är lugna? Vilka är skrämmande? Påverkar kombinationen av färger hur bilderna uppfattas? Ni kan fortsätta med nästa uppgift, om ni vill.
  • Testa hur färgerna påverkar. Eleverna ritar en egen linjeteckning, gärna med svart tusch, men blyerts går också bra så länge linjerna är tillräckligt tydliga och mörka. Innehållet kan vara fritt, eller så väljer ni någon situation eller ett tema, t.ex. ett kalas, en varg och en hare i skogen, en segelbåt på öppet hav. Kopiera elevernas teckningar i två eller flera exemplar. Eleverna får sedan färglägga bilden på olika sätt och försöka få fram olika känslor och stämningar. Vilka färger använder ni för en glad/lugn/hotfull känsla? Antingen kan ni välja känslan först eller färgen först och sedan diskutera hur teckningen uppfattas.
  • Rita figurer enligt Jennys uppgift till Estrid. Detta kan vara en bra extra uppgift att alltid kunna ta till i klassen när elever hunnit bli klara med sina andra uppgifter. Skriv antingen lustiga beskrivningar på lappar som eleverna kan välja bland, t.ex. en ledsen sotare, en knasig bagare, en sprallig hundägare, eller skriv lappar med olika adjektiv att placera i en burk och lappar med olika personer att placera i en annan burk. Ni kan också ha en burk med platser, om ni vill. Eleverna drar sedan en lapp ur varje burk och ritar enligt instruktionerna. Eleverna kan också själva hitta på ord till burkarna.
Publicerad 07.11.2016 kl. 21:08

Malins uppgift till Estrid

I varje avsnitt av Estrids Bokklubb får Estrid tips av gästen på hur hon kan komma vidare i berättelsen hon själv håller på och skriver. I det fjärde avsnittet ber hon Malin Klingenberg om skrivtips. Malin säger att Estrid ska hitta på en uppfinning som kan vara med i texten.

Vill du också hitta på en uppfinning? Hur skulle den fungera? Vem skulle använda den? Vad skulle den göra för nytta? Du kan antingen kommentera det här inlägget eller skicka ditt bidrag per mejl till fantaskopfilms@gmail.com

Dragning av vinnare sker 13.11.

Bland alla som deltar lottar vi ut Malin Klingenbergs nya bok "Den fantastiske Alfredo". I slutet av säsongen lottar vi dessutom ut bokpaket till skolklasser som deltar med berättelser.

Publicerad 02.11.2016 kl. 17:29

Till dig som är lärare – Avsnitt 5

Vill du arbeta med Estrids Bokklubb i din klass? Här får du några tips på hur ni kan behandla programmet.

Gäst i femte avsnittet är Malin Klingenberg. Hon är författare och har huvudsakligen skrivit kapitelböcker för barn. I serien om Patrik, Irene och pensionärsmakten har hittills fyra böcker kommit ut. Den nyaste heter ”Den fantastiske Alfredo”, och den kom ut hösten 2016. Med boken ”Alberta Ensten och Uppfinnarkungen” var hon nominerad till Nordiska rådets barn- och ungdomslitteraturpris 2015.

Illustration ur "Den fantastiske Alfredo" av Joanna Vikström Eklöv

Förslag på diskussion i klass:

  • Malins böcker är väldigt humoristiska. Hurdan tycker eleverna att en bok ska vara för att vara rolig? Vad skrattar de åt? Vad är inte roligt?
  • Flera av figurerna i Malins böcker har roliga namn, t.ex. heter en av bovarna i böckerna om pensionärsmakten Bi-Keps och pensionärsmaktens ledare heter Bengta-Louise af Pärlemor. Hitta på roliga namn på karaktärer. Alla elever kan hitta på varsitt namn som de skriver på en lapp. Placera lapparna i en burk och låt alla elever dra varsin lapp. Använd det roliga namnet som utgångspunkt för en berättelse, en sketch eller en teckning. Fundera på hurdana egenskaper någon med namnet kan tänkas ha. Ibland kan namnet berätta något om karaktären och ibland kan det vara roligt om karaktären är raka motsatsen till sitt namn (om exempelvis någon som heter Bamse-Per är väldigt liten).
  • Estrid och Malin funderar på hurdana pensionärer de själva tror att de kommer att bli. Är man likadan när man är gammal som när man är ung? Tror eleverna att de kommer att ändras när de blir gamla? På vilket sätt? Vad tror de att de kommer att göra när de är pensionärer? Fundera också på någon som ni känner som är pensionerad eller gammal. Hurdan tror ni hen var som barn? Om ni vill kan ni intervjua någon äldre släkting eller någon vuxen som arbetar på skolan. På vilka sätt tycker den intervjuade att hen ändrats sen barndomen? På vilka sätt är hen likadan?
  • Malins böcker finns en massa roliga uppfinningar. Malin presenterar en kreativ ordkonstövning som hon hittat på för Estrid. Tillsammans hittar de på uppfinningar med hjälp av tärningar. Ni kan göra likadana tärningar till klassen genom att limma symboler på tre tärningar, eller använda er av tre högar med kort. En hög (eller tärning) berättar vem som ska använda uppfinningen, en berättar om en egenskap uppfinningen har och en berättar vad uppfinningen gör. Gör övningen i mindre grupper (ni behöver lika många uppsättningar tärningar/kort som antalet grupper) där en av deltagarna slår tärningarna eller drar korten och alla i gruppen tillsammans hittar på många fantasifulla och roliga uppfinningar. Ni kan välja en av uppfinningarna och fortsätta med nästa uppgift, om ni vill.
  • En hurdan uppfinning skulle eleverna helst uppfinna? Vad skulle den göra och hur skulle den fungera? Eleverna kan rita sin uppfinning och skriva hur den fungerar. Gör gärna också ritningar som visar hur uppfinningen ska byggas. Om ni vill kan ni sedan bygga uppfinningarna tredimensionellt av skräpmaterial. De blir fina om ni målar dem! Tänk på att använda rätt slags färg (sprayfärg brukar fungera bäst), en del färger fastnar inte på den glansiga yta förpackningar ofta har.

Observera att avsnitten laddas upp under måndagen. För att inte råka ut för att avsnittet inte finns tillgängligt när ni ska titta kan det därför vara skäl att planera in det en annan dag i veckan!

Publicerad 25.10.2016 kl. 15:30

Annikas uppgift till Estrid

I varje avsnitt av Estrids Bokklubb får Estrid tips av gästen på hur hon kan komma vidare i berättelsen hon själv håller på och skriver. I det fjärde avsnittet ber hon Annika Sandelin om skrivtips. Annika säger att det är viktigt att låta berättelsen leva också medan man inte skriver. Att tänka på sina karaktärer och fundera på hurdana de är. Då blir det lättare och lättare att skriva. Hon ger också ett roligt tips om att i smyg iaktta människor i spårvagnen eller på bussen och hitta på fantasihistorier kring dem.

Illustrationer av Linda Bondestam och text av Annika Sandelin, ur "Yokos nattbok"

Vill du delta med en beskrivning av en karaktär? Kika på människor du inte känner i bussen, butiken eller var du nu kan tänkas röra dig. Välj en person och hitta på ett namn och en historia. Vem är personen? Vart är hen på väg eller varifrån kommer hen? Vad tycker hen om? Tänk på att det kan vara obehagligt om någon okänd person tittar länge på en, så gör det på ett artigt sätt. Du kan antingen kommentera det här inlägget eller skicka ditt bidrag per mejl till fantaskopfilms@gmail.com

Dragning av vinnare sker 28.10.

Bland alla som deltar lottar vi ut Annika Sandelins nya bok "Pinsamt och livsviktigt". I slutet av säsongen lottar vi dessutom ut bokpaket till skolklasser som deltar med berättelser.

Publicerad 19.10.2016 kl. 12:36

Till dig som är lärare – Avsnitt 4

Vill du arbeta med Estrids Bokklubb i din klass? Här får du några tips på hur ni kan behandla programmet.

Gäst i fjärde avsnittet är Annika Sandelin. Hon är författare och bibliotekarie, och har skrivit flera diktböcker för små barn, bland annat ”Råttan Bettan och masken Baudelaire”, som nominerades till Nordiska rådets barn- och ungdomslitteraturpris 2014 och ”Potatisens dröm”, som kom ut 2016. Hösten 2016 utkom också kapitelboken ”Pinsamt och livsviktigt  –  Yokos nattbok 2”, som är den andra i en serie om flickan Yoko och riktar sig till barn i mellanåldern.

Illustration ur "Potatisens dröm" av Karoliina Pertamo

Förslag på diskussion i klass:

  • Estrid och Annika pratar om kapitelböckerna om Yoko, som skriver nattbok. Det är samma som en dagbok, men Yoko skriver den på natten och kallar den därför nattbok. Skriver eleverna dagbok? Vad har dagboken för funktion? Vad skriver man om och på vilket sätt? Finns det något man aldrig skulle skriva i en dagbok? Finns det sådant man bara skriver i dagboken men inte berättar för någon annan? Har elevernas föräldrar skrivit dagbok när de var små, eller skriver de fortfarande? Det finns många kända personer som skrivit dagböcker och dagböcker som har blivit romaner. Prata till exempel om Anne Franks dagbok. Vad har dessa dagböcker för funktion i dagens samhälle?
  • Skriver man fortfarande dagbok på samma sätt som tidigare? I dag finns det många olika tekniker och metoder för att berätta om sitt liv, till exempel bloggar, videodagböcker, fotodelningstjänster (till exempel instagram och flickr) och poddar. Hur förändrar det sättet att berätta om sitt liv? Berättar man andra saker i en hemlig dagbok än i exempelvis en blogg? Använder eleverna sig av digitala distributionskanaler? Vad publicerar de där? Hurdana digitala konton tycker de själva om?
  • I avsnittet är Estrid på biblioteket, där också Annika arbetar. Vi får veta vad som händer med en bok när vi reserverar den på biblioteket. Blev eleverna förvånade över vad som hände med boken, eller var det ungefär som de hade tänkt sig? Hur placeras böcker i ett bibliotek? Hur vet man var man ska hitta en bok man söker och hur vet bibliotekarien var i hyllan boken ska placeras? Om ni har möjlighet, så besök ett bibliotek och titta på markeringarna på bokens rygg. Vad tror ni att de betyder? Hittar ni likheter mellan markeringarna på böcker som står nära varandra i hyllorna? Fråga också gärna en bibliotekarie! Mer info om hur böcker på biblioteken är ordnade på Helmets sidor.
  • Läsambassadören Katarina von Numers-Ekman har gjort ett pedagogiskt material till ”Yokos nattbok”. Du hittar materialet här.

Observera att avsnitten laddas upp under måndagen. För att inte råka ut för att avsnittet inte finns tillgängligt när ni ska titta kan det därför vara skäl att planera in det en annan dag i veckan!

Publicerad 11.10.2016 kl. 15:03

Stinas uppgift till Estrid

I varje avsnitt av Estrids Bokklubb får Estrid tips av gästen på hur hon kan komma vidare i berättelsen hon själv håller på och skriver. I det tredje avsnittet ber hon Stina Wirsén rita en fiende till huvud-personerna. Stina ritar först en arg brokig och senare, efter att vi filmat klart, ritar hon några till. Här ser du Stinas arga figurer!

Vill du också delta med förslag till berättelsen? Vad tycker du att fienderna ska heta, och på vilket sätt är de fiender till de andra figurerna i berättelsen? Varför är figurerna så arga? Du hittar huvudpersonerna här. Du kan antingen kommentera det här inlägget eller skicka ditt bidrag per mejl till fantaskopfilms@gmail.com

Bland alla som deltar lottar vi ut en av Stina Wirséns böcker. I slutet av säsongen lottar vi dessutom ut bokpaket till skolklasser som deltar med berättelser.

I dag är det världslärardagen, så vi passar på att gratta alla lärare som kikar in här! Vilket fantastiskt jobb ni gör!

Publicerad 05.10.2016 kl. 13:29

Till dig som är lärare – Avsnitt 3

Vill du arbeta med Estrids Bokklubb i din klass? Här får du några tips på hur ni kan behandla programmet.

Gäst i tredje avsnittet är Stina Wirsén. Hon är en av Sveriges mest kända illustratörer. Stina har både illustrerat andra författares barnböcker och skrivit och illustrerat egna barnböcker. Dessutom gör hon modeillustrationer, illustrationer till tidningar och reklam och mycket mer. Stina har fått många fina priser för sitt arbete, bl.a. Heffaklumpspriset och Elsa Beskow-plaketten. Mer info om Stina hittar du på hennes hemsida.

Illustration ur "En liten skär och många små brokiga" av Stina Wirsén

 

Förslag på diskussion och aktiviteter i klass:

  • Stina och Estrid funderar på hur de gör en illustration. Estrid planerar oftast först vad hon ska rita eller måla, men ibland blir det ändå något annat när hon sätter igång. Stina brukar bara börja och sedan växer bilden fram. Hur gör eleverna? Planerar de sina bilder eller arbetar de mer spontant? Hur skulle det vara att jobba på det andra sättet? Vad är fördelarna och nackdelarna med de olika sätten att arbeta?
  • Titta parvis eller i grupper på någon av Stinas bilder med många figurer. Ni hittar dem i boken ”En liten skär och många små brokiga”. Vilka figurer tycker eleverna om? Varför tycker de om just de figurerna? Tycker alla om samma figurer? Ni kan också öva er på att beskriva egenskaper genom att en elev väljer en av figurerna och beskriver den för de andra, en egenskap åt gången (t.ex. Den är arg. Den har vassa tänder. Den har en rosett i håret. Den har en prickig klänning.). De andra eleverna gissar vilken figur eleven tänker på innan nästa egenskap beskrivs. Leken kan göras lättare eller svårare beroende på om eleven först väljer en egenskap som många av figurerna har eller en som är unik för just den figuren.
  • Stinas bok ”Vem är stor?” handlar om när figurerna i serien Vem? har blivit vuxna. Läs eller titta i den och jämför med en Vem-bok där figurerna är små. Fundera på andra barnboksfigurer som ni känner till och diskutera hurdana de skulle kunna bli när de blir vuxna.
  • Stinas figurer är uttrycksfulla, och det är lätt att se om de är arga, glada, blyga eller ledsna trots att de är uppbyggda av ganska enkla former. Vad beror det på? Ofta är det kroppsställningen, ögonbrynen och munnen som avgör. Titta noga hur Stina har gjort. Pröva att rita figurer med olika humör. Om ni vill kan ni samla lappar med humörord i en burk och så drar varje elev ett humör de ska försöka få fram så tydligt som möjligt i sin figur. Förslag på olika humör: arg, glad, rädd, ledsen, lycklig, nervös, orolig, skraj, förvånad, busig, retsam, blyg.
  • Tips: på Stinas hemsida finns utprintbara figurer som Stina påbörjat och som man själv kan göra klara genom att färglägga eller klä i tyger, färgat papper, trådar och dylikt. Här finns också tips på hur du kan göra en nåldyna i Stinas stil.

Observera att avsnitten laddas upp under måndagen. För att inte råka ut för att avsnittet inte finns tillgängligt när ni ska titta kan det därför vara skäl att planera in det en annan dag i veckan!

Publicerad 27.09.2016 kl. 14:05

Henrikas uppgift till Estrid

I varje avsnitt av Estrids Bokklubb ger Estrids gäster henne skrivtips till en berättelse hon håller på med. I det andra avsnittet gav Henrika tipset att hitta på en hemlighet som huvudpersonen har samt en plats där berättelsen utspelar sig.

Vill du också delta med förslag till berättelsen? Välj en av figurerna som Estrid fick av Linda Bondestam (du hittar dem här), hitta på en hemlighet till figuren och platsen som berättelsen ska börja på. Du kan antingen skriva början på berättelsen eller bara tipsa om hemlighet och plats som kommentar till det här inlägget eller per mejl till fantaskopfilms@gmail.com

Bland alla som deltar lottar vi ut Henrika Anderssons bok "Nagu-nalle på djupa vatten". I slutet av säsongen lottar vi dessutom ut bokpaket till skolklasser som deltar med berättelser.

Publicerad 20.09.2016 kl. 15:56

Till dig som är lärare – Avsnitt 2

Vill du arbeta med Estrids Bokklubb i din klass? Här får du några tips på hur ni kan behandla programmet.

Gäst i andra avsnittet är Henrika Andersson. Hon är författare, och har skrivit tre barnböcker, som handlar om kramdjuret Nagu-nalle. Dessutom har hon skrivit flera böcker som riktar sig till lite äldre barn och ungdomar, och också flera pjäser. Henrika är förutom författare regissör, skådespelare och läsambassadör. Hennes nyaste bok ”Nagu-nalle på djupa vatten” kom ut våren 2016.

Mer info om Henrika hittar du på hennes hemsida.

Illustration ur "Nagu-Nalle på djupa vatten", gjord av Christel Rönns

Förslag på diskussion och uppgifter i klass:

  • Hade eleverna kramdjur som de tyckte extra mycket om när de var små? Låt dem berätta om kramdjuren antingen muntligt eller skriftligt. Vad betyder kramdjuren för dem i dag? Kan man växa ifrån sitt kramdjur? Hur känns det? Hur känns det månntro för kramdjuret?
  • Nagu-nalle har fått sitt speciella namn eftersom han döptes på Nagu. Vad betyder namnet för ens identitet? Trivs eleverna med sina namn? Vad skulle de vilja heta om de inte hade sitt eget namn? Vet de varför de fått just det namnet? Ta reda på!
  • ​Gör egna listor, antingen hela klassen tillsammans eller parvis. Du kan förbereda genom att skriva lappar med teman för listorna och låta varje par dra varsin lapp eller så kan eleverna hitta på teman. Förslag på teman att göra listor på:

Sånt som hoppar

Sånt som är kallt

Sånt som rör sig snabbt

Sånt som flyger

Sånt man kan färdas i

Sånt som gamla människor gör

Sånt som bebisar gör

Sånt man kan hoppa på

Sånt man kan värma sig med

Sånt man kan rita med

 

Vad skulle eleverna vilja fråga av en författare? Fundera tillsammans och skriv gärna era förslag i kommentaren, så ber vi medverkande författare svara här i bloggen!

Du har väl inte missat att klassen kan vinna bokpaket? Delta med egna texter utgående från tipsen Estrid får av författarna och illustratörerna, skicka till fantaskopfilms@gmail.com och håll tummarna i slutet av säsongen då vi lottar ut bokpaketen. Första tipsen hittar du här. Under kategorin Pedagogiskt material (i balken till höger) samlar vi alla inlägg som du kan ha nytta av i ditt arbete. 

 

Publicerad 13.09.2016 kl. 11:20

Lindas uppgift till Estrid

I varje avsnitt av Estrids Bokklubb ber Estrid gästerna om skrivtips till hennes berättelse. I det första avsnittet ritade Linda Bondestam figurer till Estrid att skriva om. De här figurerna valde Estrid.

Vad tycker du att figurerna ska heta? Hurdana tror du att de är? Skriv en kommentar till det här inlägget eller mejla ditt bidrag till fantaskopfilms@gmail.com

Bland alla som deltar med texter lottar vi ut Linda Bondestams nyaste bok "Djur som ingen sett utom vi". I slutet av säsongen lottar vi dessutom ut bokpaket åt klasser som deltagit med texter som sträcker sig över hela säsongen.

Publicerad 06.09.2016 kl. 22:05
Välkommen till Estrids Bokklubbsblogg! 
Estrids Bokklubb är en videoserie om barnböcker, barnboksförfattare och barnboksillustratörer. I serien läser 11-åriga Estrid böcker och pratar om dem med sina vänner. Estrid har också en egen bokshow där hon intervjuar författarna och illustratörerna. Seriens andra säsong sänds varannan måndag fr.o.m. 28.8.2017. 
 
I Estrids Bokklubbs blogg ingår skrivtips av författarna och illustratörerna. Följ med hur Estrids eget skrivprojekt framskrider och skapa din egen version! Du får gärna posta ditt bidrag som kommentar eller mejla det till fantaskopfilms@gmail.com
Bland alla som bidrar lottar vi ut barnböcker och bokpaket.
 
Projektet är producerat av Fantaskop Films .
 
Projektet understöds av Svenska Kulturfonden.
 
Idé & Regi: Sanna Sofia Vuori
Manus: Sanna Sofia Vuori & Ida-Lina Nyholm
Film & Ljud: Timo Kari & Nina Nordström
Klipp: Reetta Saarikoski
Orginalmusik: Petri Winckel
Pedagogiskt material & bloggansvarig: Ida-Lina Nyholm
 
#estridsbokklubb