Vinnare av BOKPAKETET!

Vi har dragit lott om bokpaketet, som ges till en klass, och lotten föll på tvåorna i Övermalax skola. Grattis till er! 

Här är bidraget från tvåorna i Övermalax:


Tack för en superbra videoserie och goda skrivtips! Tvåorna i Övermalax skola är ivriga skribenter och har den här veckan bekantat sig med Malin Kivelä. Inspirerade av det skrivtips ni gav i anslutning till programmet har eleverna skrivit efterlysningar. Här är några av elevtexterna:

Publicerad 01.02.2018 kl. 23:22

Katarinas skrivtips del 8

I den här säsongen av Estrids Bokklubb ger läsambassadör, modersmålslärare och författare Katarina von Numers-Ekman skrivtips kopplat till varje avsnitt. I den här videon ger hon ett tips inspirerat av Malin Kiveläs bok "Den ofantliga Rosabel". Bokpratarbarnen Alva och Lennon testar!

Vill du också testa? Skriv en text om en häst och dela med dig av din berättelse som kommentar här på bloggen. Bland alla som deltar lottar vi ut boken "Den ofantliga Rosabel". Det går också bra att delta via mejl! 

Jobbar ni med Estrids Bokklubb i skolan? Bland alla skolklasser som deltar med berättelser, skrivövningar och illustrationer lottar vi i slutet av säsongen ut bokpaket. Skicka era bidrag till fantaskopfilms@gmail.com

Publicerad 18.12.2017 kl. 09:35

Lärare, se hit!

LÄRARE!

Det här fantastiska bokpaketet, med böcker av alla säsongens gäster,har ni chans att vinna genom att skicka in texter, illustrationer, recensioner, boktips eller annat som hör ihop med Estrids Bokklubb! Skicka till fantaskopfilms@gmail.com innan 31.1 så är ni med i utlottningen! Hör av er per mejl om ni behöver en postadress för era alster.

Publicerad 16.12.2017 kl. 23:23

Till dig som är lärare – Avsnitt 8, säsong 2

Vill du arbeta med Estrids Bokklubb i din klass? Här får du några tips på hur ni kan behandla programmet.

Malin Kivelä är gäst i säsongens sista avsnitt. Malin är författare och skriver böcker och pjäser för både barn och vuxna. Boken "Den förträfflige Herr Glad" har blivit animerad film och teater. Teater har även boken "Bröderna Pixon och TV:ns hemtrevliga sken" blivit. Malins senaste barnbok, "Den ofantliga Rosabell" kom ut hösten 2017.

Bild från ibbyfinland.wordpress.com

Förslag på diskussion och aktiviteter i klass:

  • Malins nyaste bok "Den ofantliga Rosabell" handlar om den tjocka ponnyn Rosabell. Hon blir mobbad av de andra hästarna i stallet för att hon inte är lika snabb och stilig som dem. Vad är mobbning? Varför mobbar man? Hur känns det att bli mobbad? Vad ska man göra om man blir mobbad? Vad skulle ni ge Rosabell för tips? Om ni har möjlighet så läs boken så får ni veta hur Rosabell löser det!
  • Rosabell drömmer om att hon är en häst som alla beundrar. Milo och Malin pratar också om ifall det är viktigt att vara världsbäst på något. Hur tänker ni om saken? Är det viktigt att vara jättebra på något? Vad skulle ni helst vilja vara världsbäst på? Rita en bild och skriv en berättelse där du är världsmästare. Du kan vara bäst i världen på vad som helst! Vad väljer du och varför? 
  • Malins bok "Den förträfflige herr Glad" handlar om herr Glad som alltid är glad och ser allt från den ljusa sidan. Han träffar fröken Citron, som alltid är sur. Är det lättare att vara glad eller sur? Varför kan det ibland vara svårt att vara glad? Fundera tillsammans på vad som gör er glada och vad som gör er sura. Tycker alla lika?
  • Inspirerade av herr Glad och fröken Citron kan ni göra gemensamma collage om känslor. Använd tre stora papper. Högst upp på det ena skriver ni GLAD, på det andra skriver ni LEDSEN och på det tredje skriver ni ARG. Använd färgpennor, kritor och om ni vill tidningar, reklamblad och olikfärgade papper att klippa ur. Rita, skriv, klipp och klistra sådant som gör er glada, ledsna och arga. Tänk på vilka färger och symboler ni använder för de olika känslorna. Jämför sedan collagen med varandra. Hur skiljer de sig från varandra?
  • Bokpratarbarnen testar att leva som bröderna Pixon ur Malins bok "Bröderna Pixon och TV:ns hemtrevliga sken", det vill säga titta på tv och äta godis. Hur tycker ni att de verkar må? Hur mår man om man bara sitter inne och äter godis och ser på tv? Varför är det viktigt att vara ute, röra på sig och äta hälsosamt? Vad annat behöver man för att må bra? Lever ni hälsosamma liv eller är ni mer som bröderna Pixon? Finns det något ni kunde göra för att leva hälsosammare?
Publicerad 05.12.2017 kl. 19:20

Katarinas skrivtips del 7

I den här säsongen av Estrids Bokklubb ger läsambassadör, modersmålslärare och författare Katarina von Numers-Ekman skrivtips kopplat till varje avsnitt. I den här videon ger hon ett tips utgående från Martin Widmarks bok "Modemysteriet". Bokpratarbarnen Idun och Lovis, samt lillasyster Edda, testar!

Vill du också testa? Skriv en text om klädesplagget du har på dig och dela med dig av din berättelse som kommentar här på bloggen. Bland alla som deltar lottar vi ut boken "Modemysteriet". Det går också bra att delta via mejl! 

Jobbar ni med Estrids Bokklubb i skolan? Bland alla skolklasser som deltar med berättelser, skrivövningar och illustrationer lottar vi i slutet av säsongen ut bokpaket. Skicka era bidrag till fantaskopfilms@gmail.com

Publicerad 03.12.2017 kl. 00:18

Till dig som är lärare – Avsnitt 7, säsong 2

Vill du arbeta med Estrids Bokklubb i din klass? Här får du några tips på hur ni kan behandla programmet.

Martin Widmark är gäst i säsongens sjunde avsnitt. Martin är en av Sveriges mest populära barnboksförfattare. Han har skrivit massvis av böcker, de allra populäraste är serien om LasseMajas detektivbyrå.

Illustration: Helena Willis, bild härifrån

 

Förslag på diskussion och aktiviteter i klass:

  • Martin och Estrid pratar om att pojkar läser mindre än flickor. Är det sant, tror ni? Varför är det så, i så fall? Martin säger att det är på författarnas ansvar och att de borde skriva böcker som pojkar vill läsa. Läser pojkar och flickor olika slags böcker? Hurdana böcker passar alla? Hurdana böcker tycker ni att saknas?
  • Martins böcker om LasseMajas detektivbyrå handlar om två klasskompisar som har en detektivbyrå tilsammans. Vad gör en detektiv? Tycker du att det skulle vara roligt att vara detektiv? Varför/ varför inte? Skulle du vilja ha en detektivbyrå?  Vad skulle den heta? Skriv en berättelse om din detektivbyrå, eller om en dag som detektiv. Vilka uppdrag får du? Kan du lösa dem? Hur gör du?
  • Gör ett deckaruppdrag tillsammans. Dela in er i grupper, eller jobba enskilt. Alla grupper (eller var och en) får tre lappar. På den ena skriver ni en person (t.ex. en polis, en bebis, ett fotbollsproffs). På den andra en plats (t.ex. i varuhuset, bakom en parkbänk, hemma hos en gammal tant). På den tredje skriver ni ett föremål (t.ex. en nyckel, en cykelpump, ett paraply). Lägg alla lappar i tre burkar. Varje grupp (eller elev) får nu dra en lapp ur varje. De lappar ni fått beskriver ett brott. Personen är förövraren, alltså den som begått brottet, platsen där brottet skett och föremålet spelar en viktig roll vid brottet. HItta på vilket brott som skett och skriv en berättelse om hur er detektivbyrå löser brottet. 
  • Utgående från uppgiften ovan, eller som en helt fri uppgift, kan ni rita misstänkta personer. Rita varsin person på ett papper. Kom ihåg att använda många detaljer, som mönstrade kläder, huvudbonader, glasögon, mustascher och dylikt. Häng sedan upp alla misstänkta personer bredvid varandra. Nu kan ni i tur och ordning beskriva en av de misstänkta. Kommer de andra i klassen på vem du beskriver?
  • Bokpratarbarnen klär ut sig till misstänkta personer. Det här kan ni också göra i klassen. Ni behöver en låda med kläder och accessoarer. Varje elev får ta tre plagg/ accessoarer var. Efter att ni klätt ut er leker ni Heta stolen. Leken går ut på att en av de utklädda, misstänkta personerna sätter sig på en stol. De andra får ställa frågor, t.ex. Vad tycker du om att äta?, Vad jobbar du med?, Vad tycker du om att göra på din fritid?. Den som sitter i stolen svarar som om hen var den hen är utklädd till. Efter att ni gjort övningen kan ni skriva dagboksutdrag där ni är de misstänkta personerna.
Publicerad 22.11.2017 kl. 23:01

Katarinas skrivtips del 6

I den här säsongen av Estrids Bokklubb ger läsambassadör, modersmålslärare och författare Katarina von Numers-Ekman skrivtips kopplat till varje avsnitt. I den här videon ger hon ett tips utgående från Maija Hurmes bok Under täcket". Bokpratarbarnet Vidar testar!

Vill du också testa? Skriv en text om en akvariefisk som släpps ut i havet och dela med dig av din berättelse som kommentar här på bloggen. Bland alla som deltar lottar vi ut boken "Rassel, prassel, promenad" av Hanna Lundström och Maija Hurme. Det går också bra att delta via mejl! 

Jobbar ni med Estrids Bokklubb i skolan? Bland alla skolklasser som deltar med berättelser, skrivövningar och illustrationer lottar vi i slutet av säsongen ut bokpaket. Skicka era bidrag till fantaskopfilms@gmail.com

Publicerad 17.11.2017 kl. 19:07

Till dig som är lärare – Avsnitt 6, säsong 2

Vill du arbeta med Estrids Bokklubb i din klass? Här får du några tips på hur ni kan behandla programmet.

Maija Hurme är gäst i säsongens sjätte avsnitt. Maija är illustratör och grafisk formgivare. Maijas illustrationer är ofta gjorda med en kombination av penna och akvarellfärg, och mycket inspiration från naturen.

Illustration av Maija Hurme ur "Rassel, prassel, puss"

Förslag på diskussion och aktiviteter i klass:

  • Maija och Milo diskuterar olika stilar då man ritar, och hur de påverkar känslan i bilden. Titta på illusttrationer i bilderböcker. Hur påverkar stilen de är gjorda på bilden? Kan ni utläsa om boken är tänkt för äldre eller yngre barn genom att titta på stilen i bilderna? Vad är det som skiljer dem åt? Testa att rita samma bild, t.ex. en hund som tuggar på ett ben, för olika målgrupper och olika slags böcker. Gör en bild för riktigt små barn, en till en faktabok, en till en humoristisk bok och en skräckhistoria. På vilka sätt skiljer sig bilderna åt? Vad använder du för knep för att göra bilderna olika.
  • Maija Hurmes och Anssi Hurmes bok "Fladdermuspojken" handlar om en pojke som i hemlighet är en superhjälte. Som inspiration för illustrationerna har Maija använt serietidningar. Vilka element från serietidningar hittar ni i bilderna? Bilderna berättar mycket som texten inte säger. Titta t.ex. på sidan där Fladdermuspojken blir satt i fängelse. Vad är det som egentligen händer? Vilken roll spelar bilderna här?
  • Maija har illustrerat flera poesiböcker. Att illustera dikter är lite annorlunda än att illustrera en berättelse, eftersom dikten ofta innehåller mindre information och mer känsla. Testa själv! Välj en dikt som du tycker om och gör en illustration till den. Hur kan du fånga diktens känsla i bilden? Vill du göra det svårare kan du också fundera på utformningen av din illustration så att du placerar in dikten som en del av illustrationen.
  • Maija är väldigt duktig på att illustrera naturbilder. De är verkligehetstrogna samtidigt som de är sagolika. På någon bild gungar en nyckelpiga från en blomstam och på en annan ligger en larv och läser på ett blad. Gå ut i naturen och plocka växter, kvistar, blad och stenar. Titta nog på dina naturföremål. Vilka färger ser du? Måla av dem så verklighetstroget du kan. Fundera sedan vem som skulle kunna bo i ditt naturlandskap. Kanske någon liten insekt eller en fantasifigur? Var kan någon gömma sig? Var kunde det vara mysigt att ligga? Rita in små figurer bland dina naturföremål. 
  • Bokpratarbarnen målar ett fantasilandskap med vattenfärger. Det är roligt att måla ett landskap tillsammans! Inspirerad av Maijas bok "Under täcket" kan ni också måla undervattensbilder. Det är ett utmärkt tema ifall man vill öva sig på att måla med akvarellfärg, eller vattenfärg. Om det känns svårt att göra detaljer i bilden kan ni först rita dem med vaxkrita. Den löser inte upp sig av vattenfärgen. Ni kan också skriva berättelser till era färdiga bilder. Vad händer egentligen under vattenytan? Vem bor där? Vad kan man hitta? Ett rubrikförslag till berättelsen är "Under ytan".
Publicerad 08.11.2017 kl. 16:36

Katarinas skrivtips del 5

I den här säsongen av Estrids Bokklubb ger läsambassadör, modersmålslärare och författare Katarina von Numers-Ekman skrivtips kopplat till varje avsnitt. I den här videon ger hon ett tips utgående från Minna Lindebergs bok "Vildare, värre, Smilodon". Bokpratarbarnet Josef testar!

Vill du också testa? Skriv en text under bordet och dela med dig av din berättelse som kommentar här på bloggen. Bland alla som deltar lottar vi ut boken "Snön över Azharia". Det går också bra att delta via mejl! 

Jobbar ni med Estrids Bokklubb i skolan? Bland alla skolklasser som deltar med berättelser, skrivövningar och illustrationer lottar vi i slutet av säsongen ut bokpaket. Skicka era bidrag till fantaskopfilms@gmail.com

Publicerad 03.11.2017 kl. 16:45

Katarinas skrivtips del 4

I den här säsongen av Estrids Bokklubb ger läsambassadör, modersmålslärare och författare Katarina von Numers-Ekman skrivtips kopplat till varje avsnitt. I den här videon ger hon ett tips utgående från Kasper Strömmans böcker "Tigerkontoret" och "Djursjukhuset", där djur jobbar. Bokpratarbarnen Idun och Lovis, samt lillasyster Edda, testar!

Vill du också testa? Skriv Honeys arbetansökan som kommentar på det här inlägget. Bland alla som deltar lottar vi ut Kasper Strömmans och Nora Strömmans bok "Tigerkontoret". Det går också bra att delta via mejl!

Jobbar ni med Estrids Bokklubb i skolan? Bland alla skolklasser som deltar med berättelser, skrivövningar och illustrationer lottar vi i slutet av säsongen ut bokpaket. Skicka era bidrag till fantaskopfilms@gmail.com

Publicerad 20.10.2017 kl. 10:50

Till dig som är lärare – Avsnitt 4, säsong 2

Vill du arbeta med Estrids Bokklubb i din klass? Här får du några tips på hur ni kan behandla programmet.

Kasper Strömman är gäst i säsongens fjärde avsnitt. Kasper är illustratör, serietecknare och grafisk formgivare. De flesta bilderböcker Kasper illustrerat handlar om djur med mänskliga egenskaper.

Illustration av Kasper Strömman ur "Djursjukhuset"

Förslag på diskussion och aktiviteter i klass:

  • Flera av Kaspers bilderböcker handlar om djur som jobbar. I hans böcker har djuren mänskliga egenskaper, men vilka arbeten kan djur ha på riktigt? Det finns t.ex. hundar som assisterar blinda, hästar som drar vagnar med turister och läsdjur, som man kan få läsa för på biblioteket. Kommer ni på fler djur som jobbar? Vilka jobb har djur haft genom historien? 
  • Varför tror ni Kasper valt att ha djur som huvudpersoner i sina böcker? På vilket sätt påverkar det t.ex. "Tigerkontoret" att det är tigrar istället för människor som arbetar på kontoret? Skulle boken kännas annorlunda om det handlade om människor som arbetar på ett kontor, eller om "Djursjukhuset" skulle handla om människor som är läkare, sjukskötare och patienter?
  • En av de bilderböcker Kasper har skrivit heter Soffpotatisen. En soffpotatis är en person som är lat och gillar att sitta i soffan och titta på teve. Motsatsen är hurtbullen, som gillar att röra på sig och motionera. Orden är roliga att leka med. Om du inte tänker på människan som ligger i soffan, utan bara på ordet: hur ser en soffpotatis ut? Och hur ser en hurtbulle ut? Rita!
  • Kasper visar Estrid ett schema för hur man bygger upp en berättelse. Det här schemat kan ni ha nytta av då ni skriver längre berättelser i klassen. En bra skrivövning är att skriva varje del för sig. Bestäm att någon detalj ska finnas med i varje del, t.ex. en klocka i den första delen, en hund som skäller i nästa, en kniv i den tredje osv. 
  • Bokpratarbarnen ritar djur som jobbar. Ni kan göra övningen i klass. Ni behöver två burkar att ha lappar i. På lapparna i den ena burken skriver ni olika djur. På lapparna i den andra burken skriver ni olika yrken. Dra en lapp från varje burk och rita djuret du fick när det jobbar med yrket du fick. Ni kan också skriva berättelser om djuren med rubriken "En dag på jobbet".
Publicerad 10.10.2017 kl. 22:15

Katarinas skrivtips del 3

I den här säsongen av Estrids Bokklubb ger läsambassadör, modersmålslärare och författare Katarina von Numers-Ekman skrivtips kopplat till varje avsnitt. I den här videon ger hon ett tips utgående från Tove Appelgrens böcker om Vesta-Linnéa. Bokpratarbarnen Alva och Lennon testar!

Vill du också testa? Skriv upp sex personer eller karaktärer på ett pappaer, eller be en familjemedlem eller en kompis göra det. Slå med en tärning så du får veta vilken karaktär du ska skriva en berättelse om. Skriv din berättelse som kommentar på det här inlägget. Bland alla som deltar lottar vi ut en Vesta-Linnéabok. Det går också bra att delta via mejl! 

Jobbar ni med Estrids Bokklubb i skolan? Bland alla skolklasser som deltar med berättelser, skrivövningar och illustrationer lottar vi i slutet av säsongen ut bokpaket. Skicka era bidrag till fantaskopfilms@gmail.com

Publicerad 05.10.2017 kl. 23:07

Till dig som är lärare – Avsnitt 3, säsong 2

Vill du arbeta med Estrids Bokklubb i din klass? Här får du några tips på hur ni kan behandla programmet.

Gäst i säsongens tredje avsnitt är Tove Appelgren. Hon är författare, och har skrivit böckerna om Vesta-Linnéa och också flera teaterpjäser för barn. Vesta-Linnéa böckerna tar upp svåra ämnen som man inte alltid pratar om, som att vara oförklarligt ledsen, tänka på sin egen död, vara osams med sin mamma och sina syskon och att känna sig besviken och utanför.

Illustration av Salla Savolanen ur "Vesta-Linnéa och monstermamman"

Förslag på diskussion och aktiviteter i klass:

  • Milo och Tove pratar om att läsa samma böcker flera gånger. Brukar ni läsa samma böcker flera gånger? Vilka böcker kan ni läsa om hur många gånger som helst? Finns det någon typ av böcker som man bara kan läsa en gång?
  • Bokpratarbarnen diskuterar hur det är att ha syskon. Vilka är fördelarna med att ha syskon? Vilka är nackdelarna? Vilka är fördelarna med att vara ensambarn? Vilka är nackdelarna?
  • Boken ”Vesta-Linnéa och Gosnosen” handlar om att Vesta-Linnéa drömmer om en hund. Hon tar reda på allt om det nya husdjuret, men sedan visar det sig att Viktor är allergisk. Är någon i klassen allergisk mot djur? Hur känns det att vara allergisk? Ta reda på vilka husdjur man kan ha trots att man är allergisk. Välj ett djur och låtsas att din familj ska skaffa ett sådant husdjur. Vad är viktigt att tänka på då man skaffar ett husdjur? Vad har just det djur du valt för behov? Behöver du göra om i hemmet för att djuret ska trivas? Gör en tankekarta.
  • Boken ”Sov nu, Vesta-Linnéa!” handlar om att Vesta-Linnéa inte kan sova. Hon börjar tänka på Brunnshäxan och det blir bara svårare och svårare att somna. Vad skulle ni ge för tips åt Vesta-Linnéa? Hur gör man om man inte kan sova? Varför är det viktigt att sova? Hur många timmar per natt sover ni? Vad är annat viktigt för att man ska må bra?
  • Flera av Vesta-Linná-böckerna handlar om att känna sig ledsen på ett sätt som är svårt att förklara. När känner ni er ledsna? Vet man alltid varför man är ledsen? Känner ni igen er i Vesta-Linnéas ledsamhet? Blir alla ledsna av samma orsak? Ni kan skriva en dikt om att vara ledsen med hjälp av den här mallen (fortsätt med egen text på raderna):

    Jag blir ledsen då ________________________
    Ledsamheten känns som __________________
    Då jag är ledsen brukar jag ________________
    och om det inte hjälper ___________________
    Då känner jag mig _______________________

     
  • Bokpratarbarnen skriver ”svarta tankar”. Den här övningen kan ni göra i klassen. Var och en har ett papper. Högst upp skriver alla varsitt adjektiv (hurdan något eller någon är, gärna i bestämd form, t.ex. tokiga, konstiga, röda). Visa inte vad ni skrivit och vik bort ordet så det inte syns. Skicka vidare pappret till en kamrat. På pappret skriver den som nu har det en person eller en karaktär (gärna i bestämd form, t.ex. pappan, roboten, enhörningen). Vik bort ordet igen och skicka vidare pappret. Nu är det dags att skriva ett verb, alltså något som någon gör (t.ex. flyger, ramlar, hoppar). Pappret viks igen och skickas vidare. Den sista personen skriver en plats (med en preposition innan, t.ex. i havet, under bordet, bakom skolan). Veckla ut pappret och läs vilka tokiga meningar ni skrivit!
Publicerad 24.09.2017 kl. 23:18

Estrids bokklubb ger läsglädje i klassen

Vi fick ett brev av en bokpratarmamma <3


 

Läskunninghet är guld. Alla dörrar i samhället står öppna för den
som kan förstå skrivna ord. Den möjligheten borde alla barn få. Jämlikt.

 

Det här resonemanget hörde jag Lassemaja-författaren Martin Widmark föra. Han berättade också att han under sina nästan tusen besök i klassrum har fått uppleva att barn som läser litteratur blir mer benägna att ställa frågor och dra egna slutsatser av svaren. De lyssnar också till varandra och har en hög tolerans för andras åsikter och accepterar mångfald. Med det här i åtanke känns det skrämmande med rapporter om att barn och unga läser allt mindre – och särskilt gäller det pojkar. Som förälder till en tioårig pojke, ni vet av den där speltokiga
sorten sorten med mycket myror i brallorna, är jag tacksam för verktyg som kan inspirera till läsning. Och de finlandssvenska barnen har i
Estrids Bokklubb fått en alldeles utmärkt egen läsambassadör på webben. Vida berömd har bokklubben också blivit!
 

I klassen har hela första säsongen av Estrids Bokklubb visats. Alla barnen, både de som har läsvana och de som inte ännu har det, har sett fram emot nästa avsnitt med glädje. Mitt barns lärare har också infiltrerat programmet i undervisningen. Barnen har fått prova på nya författare, diskuterat böcker, och dessutom har varje elev skrivit en egen berättelse utgående från vad de fått lära sig av Estrid. Berättelserna har sedan blivit filmer. Möjligheterna är oändliga.
 

Inför den andra säsongen av bokklubben har min tioåring fått chansen att vara med i serien. Programmet har fått förstärkning av tio bokpratarbarn, som ger sina bästa boktips och diskuterar olika författare, illustratörer och deras verk. Ett av barnen är Vidar, min pojke.
 

För honom blev det en fin upplevelse att vara med. Den ena orsaken till det är att Estrids Bokklubbs skapare, Sanna Sofia Vuori, enligt Vidar har ett alldeles unikt sätt att förstå barn och prata med dem som med jämlikar. Den andra orsaken har med de där myrorna i brallorna att göra. Det är så lätt hänt att ett barn i en grupp hamnar i en box med en etikett
där det står den duktiga, den snälla, eller den vilda. Att i en sådan situation få möjligheten att byta sammanhang och bli
sedd och hörd för den man är och för de tankar man tänker, kan
betyda mycket för självbilden. Att dessutom få positiv feedback från sina klasskamrater för att det är så coolt att delta i ett
bokprogram, det är alldeles underbart!

 

Matilda Gyllenberg
Journalist och bokpratarmamma

Publicerad 23.09.2017 kl. 23:36

Katarinas skrivtips del 2

I den här säsongen av Estrids Bokklubb ger läsambassadör, modersmålslärare och författare Katarina von Numers-Ekman skrivtips kopplat till varje avsnitt. I den här videon ger hon ett tips utgående från Anna Härmäläs bok "Burman". Bokpratarbarnet Vidar testar!

Vill du också testa? Rita en egen ovanlig cirkus och tagga bilden med #estridsbokklubb på Instagram eller dela med dig av din berättelse om en ovanlig cirkus som kommentar här på bloggen. Bland alla som deltar lottar vi ut boken "Burman". Det går också bra att delta via mejl! 

Jobbar ni med Estrids Bokklubb i skolan? Bland alla skolklasser som deltar med berättelser, skrivövningar och illustrationer lottar vi i slutet av säsongen ut bokpaket. Skicka era bidrag till fantaskopfilms@gmail.com

Publicerad 21.09.2017 kl. 22:21
Välkommen till Estrids Bokklubbsblogg! 
Estrids Bokklubb är en videoserie om barnböcker, barnboksförfattare och barnboksillustratörer. I serien läser 12-åriga Estrid och 11-åriga Milo böcker och intervjuar författarna och illustratörerna. Dessutom diskuterar också andra barn författarnas och illustratörernas böcker. Seriens andra säsong sänds varannan måndag fr.o.m. 4.9.2017. 
 
I Estrids Bokklubbs blogg ingår skrivtips av läsambassadören Katarina von Numers-Ekman. Du får gärna posta ditt bidrag som kommentar eller mejla det till fantaskopfilms@gmail.com
Bland alla som bidrar lottar vi ut barnböcker och bokpaket.
 
Projektet är producerat av Fantaskop Films .
 
Projektet understöds av Svenska Kulturfonden.
 
Idé & Regi: Sanna Sofia Vuori
Manus: Sanna Sofia Vuori & Ida-Lina Nyholm
Film & Ljud: Timo Kari, Nina Nordström & Reetta Saarikoski
Klipp: Timo Kari, Reetta Saarikoski & Catariina Salo
Orginalmusik: Petri Winckel
Pedagogiskt material & bloggansvarig: Ida-Lina Nyholm
 
#estridsbokklubb
 
 

Kategorier

Senaste kommentarer