Till dig som är lärare – Avsnitt 4

Publicerad 11.10.2016 kl. 15:03

Vill du arbeta med Estrids Bokklubb i din klass? Här får du några tips på hur ni kan behandla programmet.

Gäst i fjärde avsnittet är Annika Sandelin. Hon är författare och bibliotekarie, och har skrivit flera diktböcker för små barn, bland annat ”Råttan Bettan och masken Baudelaire”, som nominerades till Nordiska rådets barn- och ungdomslitteraturpris 2014 och ”Potatisens dröm”, som kom ut 2016. Hösten 2016 utkom också kapitelboken ”Pinsamt och livsviktigt  –  Yokos nattbok 2”, som är den andra i en serie om flickan Yoko och riktar sig till barn i mellanåldern.

Illustration ur "Potatisens dröm" av Karoliina Pertamo

Förslag på diskussion i klass:

  • Estrid och Annika pratar om kapitelböckerna om Yoko, som skriver nattbok. Det är samma som en dagbok, men Yoko skriver den på natten och kallar den därför nattbok. Skriver eleverna dagbok? Vad har dagboken för funktion? Vad skriver man om och på vilket sätt? Finns det något man aldrig skulle skriva i en dagbok? Finns det sådant man bara skriver i dagboken men inte berättar för någon annan? Har elevernas föräldrar skrivit dagbok när de var små, eller skriver de fortfarande? Det finns många kända personer som skrivit dagböcker och dagböcker som har blivit romaner. Prata till exempel om Anne Franks dagbok. Vad har dessa dagböcker för funktion i dagens samhälle?
  • Skriver man fortfarande dagbok på samma sätt som tidigare? I dag finns det många olika tekniker och metoder för att berätta om sitt liv, till exempel bloggar, videodagböcker, fotodelningstjänster (till exempel instagram och flickr) och poddar. Hur förändrar det sättet att berätta om sitt liv? Berättar man andra saker i en hemlig dagbok än i exempelvis en blogg? Använder eleverna sig av digitala distributionskanaler? Vad publicerar de där? Hurdana digitala konton tycker de själva om?
  • I avsnittet är Estrid på biblioteket, där också Annika arbetar. Vi får veta vad som händer med en bok när vi reserverar den på biblioteket. Blev eleverna förvånade över vad som hände med boken, eller var det ungefär som de hade tänkt sig? Hur placeras böcker i ett bibliotek? Hur vet man var man ska hitta en bok man söker och hur vet bibliotekarien var i hyllan boken ska placeras? Om ni har möjlighet, så besök ett bibliotek och titta på markeringarna på bokens rygg. Vad tror ni att de betyder? Hittar ni likheter mellan markeringarna på böcker som står nära varandra i hyllorna? Fråga också gärna en bibliotekarie! Mer info om hur böcker på biblioteken är ordnade på Helmets sidor.
  • Läsambassadören Katarina von Numers-Ekman har gjort ett pedagogiskt material till ”Yokos nattbok”. Du hittar materialet här.

Observera att avsnitten laddas upp under måndagen. För att inte råka ut för att avsnittet inte finns tillgängligt när ni ska titta kan det därför vara skäl att planera in det en annan dag i veckan!

Kommentarer (0)
Spamfilter
Skriv siffran 7 med bokstäver:
Välkommen till Estrids Bokklubbsblogg! 
Estrids Bokklubb är en videoserie om barnböcker, barnboksförfattare och barnboksillustratörer. I serien läser 12-åriga Estrid och 11-åriga Milo böcker och intervjuar författarna och illustratörerna. Dessutom diskuterar också andra barn författarnas och illustratörernas böcker. Seriens andra säsong sänds varannan måndag fr.o.m. 4.9.2017. 
 
I Estrids Bokklubbs blogg ingår skrivtips av läsambassadören Katarina von Numers-Ekman. Du får gärna posta ditt bidrag som kommentar eller mejla det till fantaskopfilms@gmail.com
Bland alla som bidrar lottar vi ut barnböcker och bokpaket.
 
Projektet är producerat av Fantaskop Films .
 
Projektet understöds av Svenska Kulturfonden.
 
Idé & Regi: Sanna Sofia Vuori
Manus: Sanna Sofia Vuori & Ida-Lina Nyholm
Film & Ljud: Timo Kari, Nina Nordström & Reetta Saarikoski
Klipp: Timo Kari, Reetta Saarikoski & Catariina Salo
Orginalmusik: Petri Winckel
Pedagogiskt material & bloggansvarig: Ida-Lina Nyholm
 
#estridsbokklubb
 
 

Kategorier

Senaste kommentarer