Till dig som är lärare – Avsnitt 7

Publicerad 22.11.2016 kl. 18:33

Vill du arbeta med Estrids Bokklubb i din klass? Här får du några tips på hur ni kan behandla programmet.

Ulf Stark är en av Sveriges främsta barn- och ungdomsförfattare. Han slog igenom med ”Dårfinkar och dönickar” redan 1984. Boken har också blivit film, precis som flera andra av Ulfs böcker. Ulf har fått flera priser, bland annat Astrid Lindgren-priset 1993 och Augustpriset 1996. Boken "Djur som ingen sett utom vi", som är skriven av Ulf och illustrerad av Linda Bondestam, kom ut hösten 2016 och är nominerad till Augustpriset.

Illustration ur "Systern från havet" av Stina Wirsén

Estrid och Ulf pratar om ganska svåra ämnen i det sjunde avsnittet. Här får du förslag på hur du kan leda diskussioner och göra aktiviteter kring ämnena i klass:

  • I Ulfs bok ”Dårfinkar och dönickar” låtsas huvudpersonen Simone att hon är en pojke när hon börjar i en ny klass. Hon köper kläder som är mer ”pojkaktiga” och härmar pojkar på stan för att lära sig röra sig som en pojke. Fundera tillsammans med eleverna om det finns typiska flick- och pojkkläder. Rör sig pojkar och flickor på olika sätt? Går de olika, sitter de olika? Vad beror det i så fall på tror ni? Ni kan också titta på klädreklam och i leksakskataloger och fundera på hur olika kläder och leksaker riktar sig till olika kön. Finns det problem med att dela in på detta sätt? Finns det fördelar?
  • Läs utdrag ur ”Dårfinkar och dönickar” eller titta på de två första avsnitten i tv-serien. Varför tror ni att Simone väljer att låtsas att hon är en pojke? Är det bara för att lärarinnan säger fel namn eller finns det andra orsaker? Hur tror ni Simone påverkas av flytten och av sin mamma? Hur skulle det kännas att vara Simone?
  • Diskutera genus – alltså de föreställningar och förväntningar samhället har på kvinnor och män – med eleverna. Är flickor och pojkar olika? På vilka sätt? Vad förväntar sig samhället av flickor och vad av pojkar? Hur är det när man är vuxen, är det skillnad på vilka förväntningar samhället har på kvinnor och män? Ni kan göra en enkel övning som inledning. Gör två staplar där den ena har rubriken ”kvinnligt” och den andra ”manligt”. Låt eleverna hitta på ord till de olika staplarna. Be sedan eleverna fundera på vilka av egenskaperna i staplarna som passar in på dem. Det är sällan någon som har egenskaper enbart från den ena stapeln. Fundera också på om det överhuvudtaget finns kvinnor och män som är som de olika staplarna. Vad beror det på att egenskaper upplevs som tillhörande ett visst kön? Uppgiften kan också göras mer styrd i mindre grupper så att varje grupp får tre papper med rubrikerna ”kvinnligt”, ”manligt”, ”både och” och en bunt adjektiv som de ska limma på det papper de anser det höra till. Kom ihåg att diskutera varför eleverna valt som de gjort efteråt. Har alla grupper placerat orden lika? Varför är de placerade som de är? Vad betyder samhällets syn på kvinnligt och manligt för hur kvinnor och män tolkas och behandlas?
  • Ulf pratar också om sin bok ”Systern från havet”, som han gjort tillsammans med Stina Wirsén. Den handlar om finländska krigsbarn, som skickades från Finland till Sverige under andra världskriget. Diskutera med eleverna hur de tror att det kändes för barnen att skickas bort från sina föräldrar till nya familjer. Hur kändes det för föräldrarna som måste skicka bort sina barn? Hur kändes det för de familjer som tog emot krigsbarn? Fundera också på barn och familjer som flyr i dag. Hur känns det att lämna sitt hemland, och kanske sin familj, för att komma till ett alldeles nytt och okänt hem?
  • Svenska Litteratursällskapet har sammanställt en arbetsbok med arkivmaterial från Finland under krigstiden 1939–1945. Den är huvudsakligen tänkt för högstadier, men materialet kan också vara intressant för lärare i grundskolans lägre klasser. Du hittar den som pdf här, eller så kan du beställa den som inbunden bok via denna länk.

 

Kommentarer (0)
Spamfilter
Skriv siffran 10 med bokstäver?
Välkommen till Estrids Bokklubbsblogg! 
Estrids Bokklubb är en videoserie om barnböcker, barnboksförfattare och barnboksillustratörer. I serien läser 12-åriga Estrid och 11-åriga Milo böcker och intervjuar författarna och illustratörerna. Dessutom diskuterar också andra barn författarnas och illustratörernas böcker. Seriens andra säsong sänds varannan måndag fr.o.m. 4.9.2017. 
 
I Estrids Bokklubbs blogg ingår skrivtips av läsambassadören Katarina von Numers-Ekman. Du får gärna posta ditt bidrag som kommentar eller mejla det till fantaskopfilms@gmail.com
Bland alla som bidrar lottar vi ut barnböcker och bokpaket.
 
Projektet är producerat av Fantaskop Films .
 
Projektet understöds av Svenska Kulturfonden.
 
Idé & Regi: Sanna Sofia Vuori
Manus: Sanna Sofia Vuori & Ida-Lina Nyholm
Film & Ljud: Timo Kari, Nina Nordström & Reetta Saarikoski
Klipp: Reetta Saarikoski & Catariina Salo
Orginalmusik: Petri Winckel
Pedagogiskt material & bloggansvarig: Ida-Lina Nyholm
 
#estridsbokklubb
 
 

Kategorier

Senaste kommentarer